onsdag 3 november 2010

Trotsat vädret

Idag har det verkligen inte varit något inspirerande väder. Min tanke var från början att åka till klubben och träna, men så blev det inte. Det blev alternativ B, upplyst parkering med väldränerat grus som underlag. Med Lava tränade jag helt om och fjärren. Till min hjälp hade jag blodpudding som jag förberedde igår (dvs torkade nästan helt igenom, de är fortfarande mjuka men inte så kladdiga). L höll bra position, hängde med bra i svängarna och kan hända att jag gick lite bättre än jag brukar. Fjärren gick bra. Testade också ställande under gång och funderade på hur jag gjorde när jag lärde in det... Jag kom aldrig på svaret, men det var kul att se att momentet sitter fortfarande fast vi inte tränat det på säkert 1,5 år. Det är kanske inte 10-mässigt, men någonstans runt 9 var det nog.


Lava under ett träningspass i betydligt trevligare väder sommaren 2009. Helt om tror jag bestämt vi tränar på...

Med Q började jag med platsliggning. Utökad tid, mindre beröm och bollkast som belöning. Jag tycker att hon skötte sig bra. Hon ligger väldigt stilla även om hon ser ut (och säkert är) på helspänn. Det går fortfarande bra att flytta fokus från "gå-till-matte-när-hon-står-still" till "när-fan-ska-kärringen-kasta-bollen" :-)

Därefter körde vi fotgående. Korta sträckor med bibehållen postion och kontakt. Gick bra, men det är fortfarande en bit kvar till ett helt och koncentrerat lydnadsprovs-fot. Efter detta lite ställanden, först under backaövningar och sen under följaövningar. Det går bättre och bättre. Hopp finns! Gjorde även inkallningar och hopp, vilket gick bra.
Fotgående Quake vid samma träningstillfälle.

Det blev ett ganska kort träningspass, men det gick rätt så bra och jag är nöjd över att jag faktiskt tog mig ut och tränade i skitvädret. Planen är nu att fortsätta på samma spår, och byta lite miljö. Tänkte åka till UBK nån lunch och träna, och så ska vi träna lite på gräsmattan utanför huset. Då är chansen stor att vi får störning från både andra hundar, människor och annat.
En annan belöning som uppskattas mycket av Lava, kli på rumpan.

3 kommentarer:

krajamaria sa...

Tjoho! Har hittat mönstret OCh ritat av det! Nu ska jag bara hitta brevlådan så jag kan skicka det också! :)

Anonym sa...

Sista bilden = vicken gohund hon är lill-Lava-gumman!
//A-L

Anonym sa...

Start i 2:an blir det nog inte förrän till våren - om nu inte träningen skulle gå mirakulöst fort framåt. Vi har nämligen bara påbörjade moment och helt o-färdiga moment = inget känns helt klart. Vårt största problem är att vi inte tar oss till ställen med mycket "stök"/mycket hundar och mycket folk för att träna. Det är ju betydligt enklare/ går fortare att träna ensamma under rastningspromenader än att packa bilen och åka iväg till brukshundklubben. Och tyvärr är mögel-Forslunda uteslutet, annars vore det perfekt!
Vi håller tummarna när det blir dags för er start!
//A-L