tisdag 6 september 2011

Jaktprovsstart i Garpenberg

Mican




Helgen som var gjorde jag & Mican vår gemensamma debut på jaktprov. Mican är startad tidigare med annan förare (och jag är ju startad tidigare med annan hund ;) ). Provet var det inga krusiduller med; transport till vattnet, 2 enkelmarkeringar som landade på blankvatten, transport till söket (med avlossande av ett skott under transporten), sök i skogsbacke med rätt så springvänlig terräng och ner mot vattnet, transport till markering, enkelmarkering på land (i skogsmark). Juste och inga konstigheter. Mican gjorde ett bra jobb, det var bara en liten detalj som inte stämde idag... avlämningarna... Hon har aldrig släppt apporter förut, men den här dagen fick jag väl kankse 2 i hand (efter handbollsmålvaktsräddning från min sida...). Inte så att hon la ner viltet påväg in, utan mer slängde dem på mina fötter för att få komma iväg och jobba igen. Tendensen har ju annars varit mer åt andra hållet, att hon håller kvar lite så jag blev väldigt förvånad och därmed säkert rätt handlingsförlamad... Om det var mina nerver (fast jag kände mig inte så värst nervös) eller hennes nerver eller vad det var vete sjutton, men det drog ner oss till en 2:a i alla fall. Typiskt. Annars jobbade hon på bra, markerade bra, simmade bra, sökte bra, bra transporter, tog riktningsanvisningar, fina grepp, bra fart in osv... Jaja, alltid är det något. Nu filar vi på detaljerna så att vi kan glänsa på nästa prov! Förutom en 2:a fick jag även med en hel del trattkantareller hem! Massor fanns det, så det var en riktigt bra dag i alla fall.

Och på tal om att det alltid ska vara något... Idag har litet Q börjat löpa, så även om hon skulle komma med till Enköpingsprovet så blir det inget med det. Suck. Men Lava mår i alla fall bra och löper inte, och är faktiskt riktigt duktig när vi tränar, det lilla hon får göra. Alltid något!

Inga kommentarer: