tisdag 8 maj 2012

Inte på topp

I söndags tog jag med Mican på WT i Säbyholm. Bra väder, lagom avstånd till tävlingen och trevligt arrangemang av GRK Stockholm & LRK Östra. Vad kan gå fel?? Det mesta tydligen ;) Mican var på G första stationen vi gjorde, spikade markeringen (som iofs var rätt lätt, hamnade väl synligt framför en gran) medan dirigeringen sen blev lite rörig mest pga mig. Vi fick höra att det var mycket markeringar, och det är ju bra tänkte jag, det är hon ju duktig på... Och nästa station var en dubbelmarkering, inga större avstånd. Den först kastade hamnade ner mot vattnet och var tydlig. Sen gick kastaren en liten bit och kastade dummy nr 2 som hamnade bakom en grandunge. Valfritt vilken man ville hämta först. Mican överskattade avståndet till apport nr 2 och var minst dubbelt så långt bort, jag fick henne närmare men aldrig så att hon fick vind på den så vi fick kalla in tillslut och skicka på den först kastade istället. Påväg ut fick hon vind på nr 2 och hämtade den, så då blev det noll. Tredje stationen var ett närsök. 4 dummies i ett begränsat område. Mican fick in 3 och jobbade på rätt så bra i anvisat område. Någon mindre sväng åt sidan, men det var lätt att få henne tillbaka i samma område. Skönt, tänkte jag, här blir det väl ändå en hyfsad poäng. Vår fjärde station var en walk up. En markering och en dirigering. Mican fick börja med dirigeringen. Den var väl inte klockren, men löstes ändå utan allt för många styrningar. Sen bytte vi plats och vi fick vår markering. Mican varken såg eller hörde dummyn, och jag själv skymtade den bara som hastigast i "flykten". Jag är ju lite dålig på avstånd, men ca 50 m in i skogen landade den. Vi hittade den inte. Sista stationen var en till synes relativt lätt dubbelmarkering. Först en transport, sen fick man markeringarna och valfritt vilken man hämtade först. Mican markerade (tyckte jag), men fick kämpa för att hitta första. Hade än mer bekymmer med nr 2 så då kallade jag in.

Det verkar som om vi behöver träna markeringar i skogsterräng, det kanske vi inte har gjort så mycket när jag tänker efter. Jag borde ha varit mer på g under dagen, tex skulle jag ha valt att styra henne till den först kastade dummyn på stationen vid vattnet. Mican kändes inte heller riktigt på g, första stationen var hon som vanligt, men sen kändes hon lite seg och oinspirerad (sådan matte sådan hund??). Det här var nog det poängmässigt sämsta resultatet någonsin (möjligt att Lava har fått sämre nån gång i tidernas begynnelse) och de flesta poängen var det inte mycket att säga något om... Men... (det finns ju naturligtvis ett "men")..på närsöksstationen där jag ändå trodde att vi skulle få en helt ok poäng blev vi belönade med 4p??? Que?? Jag vet att det fanns andra hundar som fick med sig 2 dummies och fick högre poäng, så det måste ha blivit nåt fel. Kanske missade de en 1:a framför 4:an? När jag såg poängen hade den domaren redan åkt hem, och det gör ju inte så mycket på helheten heller så skit samma (fast det stör mig lite, som någon som läser detta säkert kan ana ;) ). Nåja, man kan ju inte vara bäst jämt ;-) Nu siktar vi in oss på helgens event... Utställning. (och en fördel med det är ju att vi passerar Ulriksdals slottsträdgård! Det är ju ett trevligt ställe!)

1 kommentar:

krajamaria sa...

Och det där tror du Alice och jag skulle klara på Fäviken??? Du är galen Fia! Tror vi kanske ska hålla oss på hemmaplan och hämta in lite mer duvor för stunden... Tur att skyddsjakten finns! ;)