onsdag 20 juni 2012

Träning x Flera

I söndags var jag iväg på kurs, inte som deltagare men som funktionär. (En del av) domarna från lördagens Mock trial höll kurs. Man hör ju inte allt när man är funktionär, men en hel del får man ju både se och höra, så man får alltid med sig lite tips och idéer om egen träning. Instruktörerna var Danny Fraser, Keith Bedford & Phil Parkins, ett gäng trevliga herrar! Det som var lite mindre trevligt var vädret... ösregn precis hela tiden... (och det är då man undrar vad man egentligen håller på med...) Påväg hem, frusen och blöt in på bara skinnet, började solen titta fram... är det inte typsikt så säg!

Måndagen träffade vi Qula & Qupido (med tillhörande människor) vid Trimsjön för lite träning. Det blev några linjer med nedtryckta smådummies/bollar i slutet, markering (Quake) och dirigering (de andra) över sjön, samt ett avslutande sök.

Igår var vi hem till Jane och hälsade på, och även Veronica var där. En himla trevlig kväll som också innebar att vi hann med lite gammal hederlig lydnadsprovsträning. Det blev bara Q (av mina hundar) som fick göra nåt. Vi testade de flesta momenten och konstaterade som vanligt att fotgåendet behöver slipas på (framförallt halter -blir lätt lite snett- och uthållighet), läggandet är rätt ok, inkallning rätt ok (men snett sättande på slutet), ställandet måste läras in (men jag tror det ska gå relativt fort bara vi faktiskt tränar..), hopp är ok (men sitter snett i avslut), platsliggning inga bekymmer (om man inte kräver att hon ska ligga helt still.. hon väger över rumpan efter ett tag, men i övrigt är hon helt stilla vilket duger för mig eftersom jag inte orkar pilla så mycket i  detaljer), tandvisning går bra även om risken för att hon blir väl glad är överhängande (fast igår satt hon still). Apporteringen blev det inget tränat, eftersom vi inte hade någon apportbock tillgänglig, men där vet jag att hon har MYCKET svårt att förbli sittande när hon får apportbocken i munnen, så det lär vi ju träna på... Som någon kanske förstår så börjar jag närma mig någon slags lydnadsprovsanmälan... Vi får väl se när och om!
Blöt-Quake

Inga kommentarer: