tisdag 13 april 2010

lydnadspass


Igår kväll gjorde vi ett kortare pass lydnad utanför huset. För Q var planen att dels träna ingång till fotposition, sitta kvar i fotposition och sedan hade jag tänkt träna lite lägganden och platsliggning eftersom jag tycker att hon (och jag) har blivit slarviga där. För Lavas del var tanken raka inkallningar, ingångar till fotposition och vändningar.


Q var först ut. Ingångar har hon förstått hur det går till. Ibland blir det lite slarvigt, men hon har koll på vart det är tänkt att hon ska ta vägen. Det där med att sitta still vid sidan är lite svårare. När det inte händer något tror hon att hon ska lägga sig, så här fick jag försöka vara lite snabb och belöna innan hon la sig och tillslut så gick det bra att sitta still vid sidan med kontakt i ca 20 sek. För att inte röra ihop det fullständigt för det lilla djuret gjorde vi paus här istället för att gå direkt på lägganden. Lava fick göra ett inhopp istället. Inkallningarna fungerar bra nu. Själva svängen in är lite långsam tycker jag, men farten är bra nu. Fotgåendet är ok, skulle vilja ha henne lite längre fram, men hon håller nog egentligen en bra position med huvudet i jämnhöjd med mitt vänstra knä. Jag försöker komma ihåg att säga "fot" en millisekund innan jag börjar gå, men oftast kommer kommandot samtidigt som jag börjar gå och ibland tillochmed strax efter.. Kanske är därför jag upplever att hon hamnar lite långt bak? Vänstersvängarna kändes ok, högersvängarna hamnar hon lite snett och helt om har jag lite pyssel med att hålla ordning på hur jag svänger. :) Lite synkning och tanke från min sida så är det nog ok, om än inte 10-mässigt. Fjärren gjorde vi också. Hon kan ibland vid första skiftet lyfta rumpan och sätta ner en på samma ställe, men förutom det är hon kvar på samma plats. Vid läggande är hon väldigt noga med att bli på samma ställe, farten skulle kunna bli något högre. Hon "går" ner istället för att slänga sig ner i en rörelse, men det går hyfsat fort och jag tror att jag får svårt att få bort trampandet på henne.

Därefter fick L vila en stund och Q göra några till moment. Nu gjorde vi läggande från stillastående och några ligg-kvar övningar. Det gick bra och hon slarvade inte vid läggandet. Sen gjorde vi en ganska kort inkallning. Jag använde namnet som kommando, och det funkade bra. Ingången blir lite yvig, men annars ok. Sen gjorde vi en lite längre inkallning, var det tänkt. Q hade (tydligen) fått syn på ett gult plaströr bakom sig, så när jag ropade "Quake" såg jag en kort stunds förvirring och sedan valde hon att springa till plaströret... (Det kunde ha varit en dummy...) Jag inser att jag nog ska lära in ordet "hit" så att vi undviker liknande missförstånd framöver. Namnet används ju även som kommando för att apportera när vi tränar sådant...

Sen var det L:s tur igen, bara en snabb repetition av tidigare övningar och det gick bra. La till några backa-stå övningar. Gick ok, men jag måste komma på något fiffigt för att komma åt det eländiga ställandet under inkallning utan att tappa farten på henne.


Ikväll är det agilitykurs igen. Jag hoppas att jag orkar åka. Har dragit på mig en rejäl förkylning, men det kanske har blivit bättre ikväll?!

Inga kommentarer: