onsdag 14 april 2010

träningspromenad

Idag tog jag med mig 3 små dummies ut på promenaden. Det blev lite stadga och fotgående för Quakes del och därefter några linjetag. Lava fick mest göra saker som störning, men gjorde sina störningar bra och med glädje!

Stadgeträningen för Q bestod först i att sitta still när jag kastade dummies runt henne. Därefter att L fick hämta de dummies jag hade kastat bort. Något knallningsförsök blev det, men på det stora hela var hon duktig och satt still. "Fotgåendet" tränade vi genom att gå runt och mellan 2 dummies. Idag belönade jag ögonkontakt med mig. Det vill jag ju inte ha egentligen, men hon blir så låst på apporterna (även om hon går vid sidan i hyfsad position) så jag känner att jag måste börja med att belöna ordentlig kontakt med mig innan jag kan belöna att hon går och håller koll på omgivningen. Vi prövar på det här sättet ett tag, jag vill inte bråka med henne vid sidan (eller när vi tränar stadga heller för den delen) för jag tror att det blir för mycket frustration då som på ett eller annat sätt måste pysa ut någon gång. Jag har en plan och jag tror att det kommer att funka bra! ;)

När jag kände mig nöjd med de övningarna gjorde vi först några linjetag, inte jättelånga (ca 40 m kanske), men med lite grejande (gå bort ifrån, lite vändningar, kasta apport åt annat håll osv) innan hon fick hämta, och det var inga bekymmer. Full sula ut och full sula in och koncentrerat nosarbete på rätt ställe. Är nöjd med dagens träning och ska försöka göra det till en vana att ta med lite dummies ut någon gång om dagen.

Nu är hundarna mycket angelägna om att få sin mat, så det är väl bäst de får det ;)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Även bror fick träna minnesträning här om dagen. Jag åkte nämligen ut till Stabbyhagen och skickade honom på linje till området där 'de tre' (+ även två mattar iofs) tappade bort lilldummyn i vintras. Å han hittade den! Kunde ja la aldrig tro. Så då blev det extärnbelöning i form av hoppålek i snuskån (mycket uppskattad belöning...).

Hare!

/Hanna

Anonym sa...

Det är bra med planer [Y]
//A-L

Vad tur att anonym-alternativet gick att välja - jag har redan glömt mitt lösenord nämligen ... :(

krajamaria sa...

Skoj att få läsa täta inlägg om er igen! :) Här händer inte mycket, A är ur form och äter dåligt. En labbe som inte äter upp eller inte äter alls måste ju vara dödssjuk! 2,5 h hos veterinären och 2000 kr fattigare så hittade de inget fel. Intressant att vi fick en massa piller och "kräm" att stoppa i henne. Mot vad?? Kasnke finns magiska piller som botar "allt"...