tisdag 8 juni 2010

Björnkontakt

I morse när jag var påväg ut i skogen såg jag två björnungar. Mamman såg jag inte, men gissningsvis var hon i närheten. Jag satt som tur var i bilen och skulle passera, men det kändes lite smått olustigt att gå ut och inventera efter det, även om jag var några kilometer bort. Q fick gå i koppel och jag pratade högt och tydligt med mig själv och Q, allt för att inte överraska någon björnmamma. Kameran låg förstås i väskan i baksätet. Jag lyckades tillslut få fram den, men det var den lilla utan vidare zoom, och motivet var trots allt en bit bort så det blev bara en brun liten prick som är knappt synlig... (jag försökte ändra kontrasten för att göra den synligare, men det hjälpte nog inte så mycket...)

Annars har det strulat lite idag, med oframkomliga vägar och sånt. Men det mesta av det jag tänkt mig har jag fått gjort. Det var i alla fall rätt trevlig utsikt på ett av ställena vi var på idag.



På kvällen har Q fått lite träning. Hon var riktigt duktig idag. Gömde lite smådummies väl på ängen vi var ute på tidigare i veckan. Det blev närsöksövningar och lite "klockan" och hon verkar ha förstått nu. Nu behöver vi träna med andra hundar så att det sitter även då.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Helt övertygad om att "normala" björnar är mer rädd för dig och Q än vad ni är för dom. Annat är det med de som har börjat söka sig in bland folk/ soptunnor - det är inte normalt och de ska skjutas bort fortare än fort, enligt min åsikt ...
Men det kan ju vara rätt svårt att veta innan om de är normalt skygga eller inte så att sjunga och prata för full hals var smart tänkt av dig ;-)
Visst är Jämtland underbart vackert :D
//A-L

krajamaria sa...

Har väntat på att du ska få se björn där du är, och nu har det alltså hänt! Spännande! :)
Sugen på studiebesök? Häng med på tisdag och titta på Contorta i höjdlägen, 850 möh i Härjedalen! Ska på en "privat" visning och jag tror att du och Q rymms i min bil om ni vill göra annat ett tag?