lördag 10 juli 2010

Skogen suger

Just nu gör den faktiskt det. Eller inte skogen i sig, men alla förbannade flygfän som uppehåller sig där... Olika sorters mygg, knott, flugor, bromsar... alla finns de där och verkar bara vänta på att få överfalla en stackars forskarstuderande och hennes hund... Man kan ju undra vad de äter när inte vi är där. Mest lider nog Lava. Hon har det väldigt jobbigt med alla insekter, och tillslut växlar hon mellan att maniskt jaga dem och gräva en grop under någon slags låg gren. Men nu är hon här, så det är inte mycket annat att göra än att uthärda. Hon är väldigt duktig på att hitta badmöjligheter, och då ser hon glad och lycklig ut igen. Idag rullade hon sig bajs, så vi stannade vid en sjö så att hon fick bada på vägen hem, och då var det en mycket lycklig Lava. Det är tur att hon byter humör så lätt, annars hade jag nog kännt mig som en mycket ond människa som tvingar den stackars hunden att vara här. För övrigt går det ganska så bra, även om det inte går riktigt så fort som jag skulle vilja. Nåja, vad är väl en bal på slottet... (som jag ser ut nu skulle jag aldrig ens bli insläppt i slottets närhet iofs..)

Ovan en bild från i vintras. Jag tror att Lava föredrar snön ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Cirrus & Mysak är ju hos mamma - och hon säger att det är mer insekter nu än vad hon kommer ihåg att det någonsin varit :( Jag ringde veterinären och frågade vad de rekomenderade och de föreslog Apotekets "Mygga". Läste dock på förpackningen att man ska undvika kontakt med ögon/ mun ...?? Jaa - så kom Hundsport-tidningen häromdagen och där fanns en annons och ett "testreportage" för ett naturmedel (tom m fått OK av kemikalieinspektionen) mot fästingar som även skulle hjälpa mot flugor och andra blodsugande insekter. Det heter Petwise (svart sprayflaska med en bild av en ljusare sorts spaniel med långa öron på), så nu är det inköpt men oprovat. Finns förresten ett Horsewise också som tydligen är mycket effektivt för att minska mämgden insekter "runt-hästen-i-hagen" ... Nu har djurmagazinet stängt, så jag kan inte handla åt dig (kör hem imorgon) men det kanske går beställa på internet?? Eller att du ber någon handla och skicka per post?? Det tar ju inte alltför många dagar?
//A-L

Jana Diki Gaia Hedvig sa...

Ja insekter är ett gissel, vi har hästgisslet istället, det går knappt att rida just nu pga allt som bits. du är möjligtvis inte i 08 området nästa vecka? Kanske ska ta en tur upp tis-ons.... vi saknar dig och dina rödrävar förresten......