fredag 22 oktober 2010

Shit pommes frites

Så, då har man skickat in anmälan till Q:s första lydnadsprov. Om 3 veckor blir det premiär, och om vi känner oss helt färdiga då är nog tveksamt, men om jag ska komma igång ordentligt med lydnaden så måste jag anmäla till något. (Det går ju att låta bli att tävla fast man har anmält sig...)
Såhär ligger vi till just nu, tror jag.

Platsliggning: Lägger sig fort och ligger fint. Inte full tid än och ska tränas med andra hundar också (fast just andra hundar är nog inget bekymmer, hon har gjort det förut utan bekymmer)
Tandvisning: Bara hon kan sitta still och inte gladstudsa som en tok så ska det inte vara några bekymmer. Knockad domare = 0 i betyg antar jag...
Linförighet: Går bra men korta sträckor, halter oftast raka. Utöka sträckor och öva mera svängar.
Läggande under gång: Bra transport, lägger sig snabbt och ligger kvar. Träna på att gå ifrån lite längre vända upp och stå still ett tag innan återgång.
Inkallning: Nemas problemas, lite finslip på avslutet bara.
Ställande under gång: Börjar förstå "stå", en bra bit kvar och något vi ska lägga mycket krut på med tanke på koefficienten.
Apportering: Väntar tills kommando med att greppa, håller fint och tills hon ska släppa MEN hon har väldigt svårt för att sitta still när hon väl fått apporten, hon bara mååååste ställa sig upp. Borde inte vara sååå svårt att få till.
Hopp över hinder: Inga bekymmer
Helhetsintryck: Inget jag kan påverka i någon större utsträckning, men vi hoppas på många bonuspoäng för entusiasm.... ;))

Som synes en hel del som inte sitter, men vafan, det är ju 3 veckor kvar! Och det kan inte gå mer än åt pipsvängen. Dessutom finns det ett antal tävlingar till innan året är slut. Fast då börjar hon säkert löpa, inte omöjligt även om hon booorde vänta till början av januari.

Under veckan som gått har vi försökt träna lite varje dag, och det har vi nästan lyckats med. Q har gjort framsteg i stå-träningen även om det ibland går lite för fort så att jag belönar fel sak. Som jag tror att jag skrivit förut så testar hon det hon kan när hon blir ivrig, dvs ligg och fotposition. Lava gör också framsteg framför allt i inkallning med ställande. Det blir nog start för henne i år också.

Naturligtvis kör vi stenhårt med "lydnadshalsbanden" som vi köpte på Dollarstore förra året...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bara äääälskar de skära och glittriga halsbanden! Urtjusigt!
Det halsbandet i kombination med Q-entusiasm kan inte bli annat än bra :D :D
//A-L

Hanna aka Lilla My sa...

Med så snygga halsband, borde det gå vägen ;)