onsdag 6 oktober 2010

trött i benen

Igår var vi på rådj.. jag menar rapphönsjakt. En jättehärlig dag i solen med mycket promenerande och rätt så bra utdelning. Q fick (för säkerhets skull) gå i koppel utom när det var hennes tur. För det mesta gick hon hyfsat. Inte på något sätt ett strålande fotgående, men hon höll sig (i studsande stil och kanske något pendlande position) vid min sida.... förutom.... Första gången det var hennes tur stöttes ett rådjur upp ett 20-tal meter framför henne, det blev förstås för mycket och hon for efter som skjuten ur en kanon. När rådjuret med Q efter var påväg in i skogen vände Quake och kom tillbaka (efter att ha sprungit över hela åkern...). Andra gången det var Quakes tur gick vi ganska nära skogskanten. En fågel hade blivit påskjuten och jag skulle precis skicka iväg henne, men vad händer??! Jo, ett rådjur bestämmer sig för att braka iväg ett tiotal meter inne i skogen, vilket Q naturligtvis får syn på och drar efter. Vad är oddsen?? Rådjur på 20 meters håll 2 gånger på raken vid rapphönsjakt?! Hur gick det med fåglarna då? Jodå, hon skötte sig bra när vi letade fåglar och hon har jobbat på bra även på de som har varit svåra att hitta. Jag fick möjlighet att skicka på linje över ett rejält dike, och det gick bra. Dessutom fick hon jobba på en skadeskjuten som flög iväg rätt så långt, och det gjorde hon med den äran. Fotgåendet är inte speciellt bra, stadgan (speciellt när det gäller rådjur...) behöver förbättras avsevärt. Annars har hon ändå hållit sig rätt så bra. Två praktknallningar på flygande fågel också, men varken jag eller Q är tillräckligt bra på att hålla fokus en hel dag. Jag tror det var nyttigt för Q att vara med en hel dag och gå och se andra hundar jobba men inte få hämta så många själv (tror det blev 4 st sammanlagt till Q). Egentligen är hon väl inte riktigt redo för detta med tanke på att hon egentligen inte har något strålande fotgående ens när det inte är jakt och att hon väl inte har tränat att gå på linje tillsammans med andra hundar på väldigt väldigt länge, men man måste ju prova när man får chansen, och kul hade vi! Det blir mycket lydnads- och stadgeträning i vinter, och jag tror att när hon förstår var hon ska vara när hon inte ska hämta saker så kommer jaktformen att passa henne utmärkt, för hon är så himla uppmärksam och med hela tiden.
Lava fick vara med i bilen eftersom hon löper, men när vi pausade fick hon i alla fall prova att apportera rapphöna, och det gjorde hon glatt! Finns kanske hopp för henne också!
Stort tack till Lasse & Cilla som ordnade detta och såklart till alla andra som var med och gjorde det till en härlig dag!
Kameran hade jag naturligtvis inte med mig, men det fanns ju andra som hade som tur var!

I väntan på de bilderna så lägger jag in lite foton från en morgonpromenad för att lätta upp lite bara! :)








2 kommentarer:

Hanna aka Lilla My sa...

Härliga bilder :)

Jana sa...

Jag kan se det röda trollet forsa fram i skogen. Vilken lyckad dag för er alla tre.